top of page

Kaj je komunikacija

Marjetka Gojkošek

Komunikacija je nekaj, kar vsi vsakodnevno počnemo, z njo se namreč sporazumevamo na vsakem koraku – tako doma kot tudi v šoli, s prijatelji, v trgovini, v telovadnici in tako naprej.

Komunikacija je nekaj, kar vsi vsakodnevno počnemo, z njo se namreč sporazumevamo na vsakem koraku – tako doma kot tudi v šoli, s prijatelji, v trgovini, v telovadnici in tako naprej.

Zanimivo je, da se pogosto sploh ne zavedamo, da je komuniciranje eden najmočnejših orodij, ki jih imamo, saj z njim (če ga znamo dobro uporabljati) ustvarjamo dobre in kvalitetne odnose, znamo izraziti svoje mnenje in občutke ter tako posledično reševati vse svoje stiske in težave.

Kdor se nauči sposobnosti dobrega komuniciranja, je tako bolj priljubljen, hkrati pa so ljudje raje v njegovi/njeni družbi, saj se pogovarja in vede na način, ki ljudi pritegne, zabava in nasmeji. V taki družbi pa smo vsi radi, kajne? 😊 

Pa si poglejmo komunikacijo malo pobliže.

Komuniciramo lahko na več načinov, najbolj znani so asertivni, pasivni in agresivni način komunikacije.


Za poenostavitev si lahko pogledamo spodnji diagram:





Zdaj pa malo bolj podrobno poglejmo te različne načine komuniciranja:

1)    Asertivnost:

Ø  Jasnost: vemo, kaj hočemo in to tudi povemo

Ø  Želje in potrebe izražamo direktno

Ø  Namen: komunikacija

Ø  Čustva: samozaupanje

Ø  Drugi so upoštevani in to občutijo

Ø  Upoštevanje drugih, razumevanje in spoštovanje njihove situacije, mnenj ali občutkov

Ø  Pogosto dobi, kar želi

Ø  Sodelovanje – pripravljenost poslušati in sodelovati pri iskanju skupnih rešitev

Ø  Uspešno reševenje konfliktov – s pogovorom in pripravljenostjo upoštevati tako svoje kot želje drugih

V katerih situacijah se kaže asertivno vedenje?

Ø  iskanje lastnih pravic

Ø  Izražanje interesov in želja

Ø  Zavračanje neupravičenih zahtev – da  znamo reči NE

Ø  Zoperstavljanje krivicam

A tudi v situacijah,

Ø  Ko druge pohvalimo

Ø  Ko dajemo in sprejemamo komplimente

Ø  Ko smo fer in pošteni do sebe in drugih

 

2)    Pasivnost

Ø  Neizražanje želja, potreb in občutkov, nejasnost

Ø  Namen: zadovoljiti druge

Ø  Občutki: vznemirjenost, nezadovoljstvo, kasneje jeza in zamere

Ø  Izhod: ne dobi tega, kar želi, a tudi ne spoštuje drugih.

Ø  Oseba se izmika situacijam, kjer lahko drugače pride do konfliktov

Ø  Vzroki: strah, da ne razočaramo drugih – bojimo se prositi za to, kar želimo, ali zavrniti to, kar ne želimo, da ne bi koga razočarali ali razjezili.

Ø  Strah biti zavrnjen, strah kako bodo reagirali drugi, nizka samopodoba

Ø  Nepotreben občutek odgovornosti za to, kar občutijo in potrebujejo drugi.

 

Kako se kaže pasivno vedenje?

Ø  Izogibanje pogovorom in konfliktom

Ø  Večinoma je tiho, ker se boji, kako bo sprejet

Ø  Ne izraža lastnega mnenja, ponavlja tuje

Ø  Pogosto se opravičuje

Ø  Govori tiho, ne dviguje glasu

Ø  Večino časa ne gleda v oči

Ø  Smehlja se in pogosto kima

Ø  Prepogosta poslušnost

Ø  Pogosto neiskren, ker se boji biti pristen

Ø  Odgovornost prenaša na druge


3)    Agresivnost

Ø  Ljudje, ki jih označujemo za bullyje

Ø  Značilnosti: želje in potrebe izraža na škodo drugih

Ø  Namen: dominirati in ponižati druge

Ø  Občutki: samozadovoljnost, uporablja tudi jezo za doseganje svojih ciljev

Ø  Pogosto dobi, kar si želi, še posebej, ker se ga drugi ljudje bojijo

Ø  Samozavest se gradi s poniževanjem drugih, sarkazmom in posmehovanjem

 

Kako se kaže agresivnost?

Ø  ukazovanje, zahtevanje (brez prosim in hvala)

Ø  Obtoževanje drugih, ki so krivi za vse (on ni nikoli)

Ø  Ne priznava lastnih napak

Ø  Ne posluša, pogosto prekinja druge

Ø  Glasno govori

                                                                                                  

Če povzamemo, lahko vidimo, da je najbolj učinkovit način komunikacije prvi, torej asertivni. Zelo pomembno je, da se ga naučimo, saj bomo le tako uspešni v komuniciranju z drugimi ljudmi 😊 

Dolgoročno je asertivni način komunikacije najboljši tudi zato, ker ustvarja občutek, da smo upoštevani, poveča samospoštovanje in izboljšuje odnose z drugimi ljudmi.

Da bi to dosegli, moramo v našo komunikacijo vpeljati čim več točk iz spodnjega seznama:

Ø  Aktivno poslušanje, gledanje v oči in izražanje čustev

Ø  Spoštovanje drugih

Ø  Jasno, konkretno in direktno govorjenje brez okolišenja

Ø  Pozitivno izrekanje nezadovoljstva oz. kritike – brez obsojanja drugih

Ø  Druge pohvaliti ali jim dati kompliment

Ø  Prevzemanje odgovornosti zase, za svoje besede in dejanja

Ø  Se opravičiti ob storjeni napaki

Ø  Se kontrolirati, še posebej svoja negativna čustva (da jih potem lahko izrazimo na spoštljiv način).

Ø  Sposobnost povezovanja z drugimi

Ø  Dopuščanje in spoštovanje drugačnosti/različnosti

bottom of page